Recherche Mad Science 19 januari 2019

categorie: FunFacts

Verslag van Esmee B (9)

Hallo allemaal.

We zijn  vroeg van huis gegaan om deze zaterdag naar roosendaal te gaan, ik had er reuze zin in om weer een echte fun dag mee te maken.

Toen we aan kwamen moesten we eerst een stukje lopen in het gebouw kregen we eerst lekker wat drinken en een gaaf shirt, heb al een hele verzameling thuis van alle top dagen. Toen we afscheid hadden genomen van onze ouders, zijn we begonnen met proefjes, Het eerste proefje was een soort van diefstal. Het tweede  proefje konden we onze eigen vingerafdruk op een kaart doen, Het derde proefje was een gebit afdruk maken op een snoepje,

Het was erg leuk en heb veel geleerd.

Daarna gingen we eten lekker brood en drinken. Na het eten zijn we naar het bos gegaan, ik mocht met mijn groepje op pad met de boswachter miranda. We hebben een kei gave speurtocht gedaan in het bos,kaartjes op zoeken en klimmen, en aan het eind van de speurtocht was er een bak en toen moest je voelen wat er in zat, er zat een geraamte van een kikker in een knijp dier, een knijp spin.. een rubber vleermuis best eng om zonder te zien wat je pakt , te voelen. Na terug komst kregen we een tekening en mchten we een raadsel oplossen, en toen was het helaas alweer het einde van deze geweldige koude mooie  gezellige leer fun dag, Toen kwamen de ouders ons weer ophalen, moe maar voldaan ben ik toen weer lekker naar huis gegaan, een dag vol plezier, een dag vol nieuwe ontmoetingen, kei gaaf ik kijk er alweer naar uit om de volgende keer ook weer mee te mogen, groetjes van Esmee.

Verslag van Zharada S (12)

Eerst kwam je binnen in een mooi restaurant.  De sfeer was leuk en het was mooi versierd. Ik was met Jeske en ook zag ik Amber en een boel bekende leiding. Ik vind de leiding erg aardig, en ze staan altijd voor je klaar. En ze vinden niets gek en iedereen is welkom. In het restaurant  konden we een koekje en drinken halen. En hebben we gewacht tot iedereen er was. Daarna werd je ingedeeld op leeftijd. Toen gingen we beginnen. We gingen  als eerste met prof. Smarty meenaar een andere ruimte. Daar deden we spelletjes: Smaaktest- Geurtest- Voeltest- Coderen/ontcijferen- memory  en vervalsen. De geurtest daar moest je ruiken wat het was en vervolgens moest je het opschrijven. De eerste lucht was azijn, daarna water, toen ammoniak dat vond ik echt vies ruiken. ……….. Daarna deden we een smaaktest.

Daar moest je 3 winegums uitkiezen. En dan moest je in een blad opschrijven welke kleur je had en wat je dacht dat het naar smaakte. Ik had paars, rood en oranje. De paarse smaakte naar cassis, rood smaakte naar aardbei en een beetje naar appel. En oranje smaakte naar sinaasappel. Bij de voeltest moest je voelen wat je in je handen had. Je kreeg een zakje en daarin zaten spulletjes en je pakte 1 kleindingetje eruit en je moest raden wat het was met een blinddoek op. In het zakje zaten gummetjes, een domino steentje, een poppetje van een poppenhuis. Een steen, schelpjes. Bij het coderen en ontcijferen daarbij kreeg je een blad en dan stond er bijvoorbeeld op beginpunt A 19 en dan stonden er allemaal letters en dan moest je opschrijven wat het woord was. Je moest je eigen naam maken. 1 was wetenschap, en de andere weet ik niet meer. Je mocht ook zelf een woord maken. En daarbij mocht je  zelf het begint punt kiezen.

Daarna moest je vervalsen. Toen kreeg ieder kind een blad en daarop moest je je eigen naam schrijven. En dan moesten de andere kinderen steeds degene dan moest de tweede jou handschrift nadoen, de derde het handschrift van de tweede nadoen, en de vierde moest het handschrift van de derde nadoen. En zo ging het steeds door bij iedere naam, en wij waren al eerder klaar. Dus gingen we zelf nog woorden verzinnen die we na gingen schrijven. En de woorden waren amber Jeske amy zharada (mijn naam) Wanda jacco en dotty  dat zijn paarden en mijn hond)  De andere hadden moppie en die van jeske ben ik vergeten. Bij memory stonden er bakjes en daar zaten ingrediënten in en dan moest je schudden met het bakje en dan moest je nog een bakje pakken en dan moest je weer gaan schudden en als je 2 dezelfde geluiden hoorde dan had je een punt. De eindstand was Jeske 0 zharada (ikke) 1 amber 2 amy 7 of 8. Daarna gingen we drinken, en aten we een chocolaatje. Toen gingen we naar de andere professor.

En bij de andere prof. : misdaad opsporen- sporen vinden- vinger afdrukken zetten- zoek de aanwijzingen- gezicht herkennen- dader opsporen en de bakpoedertest.

We moesten misdaad opsporen, want de professor kende een bakker en die bakker was bestolen. De bakker ging een koekje bakken, voor een wedstrijd. Hij zag toen dat hij een dikke klodder op zijn schort had. En ging toen naar de stomerij hij liet zijn koek achter op een schoteltje om af te koelen. Het recept van het koekje was gebaseerd op tante barbera haar koekjes recept alleen was het een beetje verbeterd. En het recept hing ingelijst aan de muur in de keuken. Nou de bakker was dus bij de stomerij en hij vroeg aan de balie bij de stomerij “krijgt u deze klodder eraf want ik heb morgen een wedstrijd?” dat kon zei de meneer. Hij ging terug naar huis, en hij zag dat er een hap van het koekje was genomen, en dat het recept was gestolen. Dus daarom belde hij de professor om te vragen of ze hem kon helpen. Maar dat kon niet want ze moest naar ons toe. Dus toen gingen wij de bakker helpen om het raadsel op te lossen. We kregen eerst een plaat. En dan moesten we de sporen die de dief had achtergelaten omcirkelen met een stift. Toen gingen we het bespreken. de dief had voetsporen achtergelaten, vingerafdrukken, het briefje, en de hap uit het koekje. We bespraken de verdachte. De verdachte waren mevrouw Kwiebus, ze zie tegen de bakker dat ze het koekjes recept echt moesten verkopen  aan de koekjesfabriek. Tante Barbara daar was het koekjes recept op gebaseerd. Er hing een briefje aan de koelkast met ik neem terug met wat mij toebehoort. De tuinman, die was verdacht omdat hij die dag in de tuin werkte. En hij vond de koekjes altijd heel erg lekker. Daarna bespraken we wie de dader zou kunnen zijn.

We gingen vingerafdrukken  leren hoe we vingerafdrukken moesten afnemen. Iedereen in ons groepje had zijn vingerafdruk op een blad gezet. Je had 3 soorten vingerafdrukken. Bogen, de lus, en de andere weet ik even niet meer.  De bakker kreeg een tip van de buurjongen “het spijt me echt heel erg, maar mijn bal is door u raam gekomen, ik was naar binnen gegaan. Om de bal te halen. En toen zag ik iemand weglopen. We kregen even het plaatje te zien wat de jongen had omschreben. En toen moesten we het na gaan maken. Het was nog best wel lastig. De ogen leken heel erg op elkaar, en de mond ook. Maar onlangs dat hadden we hem toch best wel snel af. Toen we het bespraken leek het op kwibus.  Daarna deden we een opdracht daar moest je een stip zetten op het midden van het filteer papier. En dan moest je hem in het water houden. Maar de stip mocht niet in het water. Anders lukte het  proefje niet. Je zag dan een patroon. We deden ook een proefje met bakpoeder van er was bij iedere verdachte poeder afgenomen. Bakpoeder reageert op azijn, dus zo konden we kijken wie bakpoeder op zich had. Want bij de bakker daarbij lag er bakpoeder overhoop. Daarbij was tante barbera de grote verdachte. maar dat was niet echt een goed argument om haar te verdenken omdat ze zelf ook koekjes bakt. En met al deze informatie konden we zien wie de verdachte was. Kwibus was bij de meeste proefjes verdacht. Dus belde ze kwibus en uiteindelijk gaf ze toe dat zij het recept had maar ze had geen hapje van het koekje genomen. Omdat ze geen geld had voor de reparatie van haar auto. Toen gingen we naar Gordon en uiteindelijk gaf hij toe dat hij een hapje van het koekje Had genomen omdat tie hem niet kon weerstaan. Daarna aten we een broodje en fruit.

Toen maakten we ons klaar voor een speurtocht. Daarbij moest je letters verzamelen in je speurtochtboekje Je kwam paaltjes tegen en daarop stond een letter bij een plaatje. En dat moest je dan in je boekje opschrijven bij het juiste plaatje. Het was echt allemaal ontzettend leuk en interessant en heel erg leuk dat je alles mocht doen. En in het bos was het super mooi en je zag mooie vogels en mooie paarden in de wei. En in het bos waren allemaal speeltoestellen. Toen we bijna klaar waren met de speurtocht. Kwamen we een vrouw tegen met een uil op haar arm. Ze ging haar uil uitlaten in het bos. We mochten vragen stellen over de uil. 1 meisje vroeg of het een dag of nachtdier was. Deze uil was een nachtdier. E uil was niet van haar maar van haar dochter. Ze paste op de uil omdat de dochter naar haar vriend ging in Canada. De uil kreeg 1 dags kuikens te eten, De dochter kwam aan de uil omdat ze geslaagd was voor haar diploma. De ouders vroegen wat ze wou, en ze zij “een uil” De uil was een mannetje. Je mocht hem niet aaien omdat je handen bacteriën bevatten. En de uil daar ziek van kan worden. Hij beet niet. Het was een ontzettende leuke en leerzame dag.  Bij de speurtocht zat ik in een leuke meidengroep. Verder zat ik heel de tijd met Jeske, Amber en Amy in het groepje. Het was heel gezellig.Er waren een paar vriendinnen, en iedereen is aardig. En op de Fundagen is het altijd leuk en gezellig, Hele leuke begeleiders en hele leuke kinderen. Ik hoop dat ik nog vele Fundagen mag meemaken. Zharada

Verslag van Vrijwilliger Yamuna 

De dag begon weer vroeg. We moesten om 8:30 bij elkaar komen voor de briefing, hierin werd aan de vrijwilligers vertelt hoe de dag ongeveer zou gaan lopen. We hebben samen de laatste dingen klaargezet en rond 9:00 konden we de eerste kids al ontvangen. De kinderen kregen bij de registratie een T-shirt met een naamsticker. Voor de kinderen stond er limonade en de ouders kregen een consumptie. Hiermee konden ze wat koffie of thee halen en nog even afscheid nemen van de kinderen. Om 10:00 was het dan toch echt tijd voor de ouders om te vertrekken, laat de pret maar beginnen!

De groep werd in tweeën gesplitst, dit werd op leeftijd gedaan. De eerste groep begon met het verdiepen in een misdaad. Er was namelijk een hap genomen uit het perfecte koekje.. Er waren wel drie verdachten die het de misdaad hadden kunnen begaan. De kinderen moesten erachter komen welke verdachte schuldig was. Door middel van kleine proefjes en opdrachten kwamen ze steeds een stapje dichterbij de juiste verdachten. Als eerst moesten ze kijken naar de duimafdruk. Ze moesten hun eigen duimafdruk zetten en erachter komen welke vorm ze hadden. Daarna moesten ze kijken naar de tandafdruk, door op een vormpje te bijten. Met behulp van azijn, kwamen ze erachter wie van de verdachte bakpoeder op zijn kleren had. Na elk proefje kregen ze een nieuwe aanwijzing

De tweede groep begon met wetenschap voor detectives. Er waren drie eilanden gecreëerd, bij elke tafel waren één of twee wetenschappelijke proeven klaargezet. Bij de eerste tafel moesten ze erachter komen welke kleur snoep naar wat rook en smaakte. Er waren zichtbaar twijfels te zien, maar het is toch iedereen gelukt het juiste te raden. Bij de eerste tafel was er ook memory op gehoor. In de potjes zaten steeds twee dezelfde soort dinge, die hetzelfde geluid maakte. Eerst moesten ze het juiste paar bij elkaar zoeken, om vervolgens te raden wat er in het potje zou zitten. Bij de tweede tafel moesten ze elkaars handschrift naschrijven en konden ze met letters aan de slag. De laatste tafel konden ze door te voelen raden wat erin de doos zat. Ook konden ze hier geuren raden.

 

Van ongeveer 10:00 tot 11:00 hadden ze de tijd voor de eerste activiteit. Daarna hadden we een korte pauze van een kwartier en gingen de groepen wisselen. Rond 12:15 begonnen we met de lunch. Hier konden de kinderen even lekker wat drinken en eten. We hadden brood pakketjes voor ieder kind, sommigen hadden eigen eten bij in verband met privé redenen. Ook lagen er stukken fruit op tafel wat ze konden pakken. Iedereen was gezellig met elkaar aan het praten, maar om 13:00 moesten we toch echt verder. We gingen namelijk op pad met de boswachter!

De kids werden verdeeld in groepjes, per groep gingen er twee vrijwilligers en een boswachter mee. We gingen niet zomaar een boswandeling maken, maar op zoek naar speciale paaltjes. Op deze paaltjes stonden afbeeldingen van dieren, elk dier had zijn eigen letter. Ze hadden een boekje waar ze de letters in konden opschrijven. Uiteindelijk kwam er een oplossing uit. Je zag de kinderen genieten van elkaar en ze waren aandachtig aan het luisteren naar wat de boswachter te vertellen had. Tussendoor hebben we een stop gemaakt om wat lekkers te eten. Tijdens de boswandeling kwamen we wat heel ongewoons tegen. Namelijk een vrouw die aan het wandelen was met de uil van haar van dochter! Daar konden we natuurlijk niet voorbij lopen. Ze vertelde wat over de uil en de kinderen konden er geen genoeg van krijgen.

Rond 15:30 gingen we nog even wat drinken met wat chips erbij. De kinderen hebben het zichtbaar leuk gehad en werden opgehaald door hun ouders. Op naar de volgende Fundag!

 

Nieuwsbrief

Periodiek sturen wij onze digitale nieuwsbrief ‘FunFacts’ via e-mail met o.a. verslagen van onze Fundagen. Wil je deze ook ontvangen? Meld je dan hier aan. Let op: kids/ouders en vrijwilligers die zijn ingeschreven bij onze stichting, ontvangen deze nieuwsbrief al automatisch.